فروشگاه اینترنتی چیست ؟

فروشگاه اینترنتی چیست ؟

فروشگاه آنلاین در حقیقت یکی از ابزارهای تجارت الکترونیک است که به مشتری اجازه می دهد به صورت مستقیم کالاها و خدمات خود را

از فروشنده در بستر اینترنتی و وب با استفاده از مروگر تهیه کند.

مشتریها می توانند محصول مورد نظر خود را از طریق مشاهده صفحه مشخصات محصول

به صورت مجازی انتخاب کنند، قاعدتاً با تغییرات اخیر انتظار می رود که فروشگاه در ابزارهای مختلف

مانند موبایل، تبلت و یا نسخه دسکتاپ عملکرد قابل قبولی را از خود بروز دهند.

فروشگاه های اینترنتی برای خریداران خود امکان جستجو در بین محصولات برای یافتن مدل مشخص،

برند و یا اقلام خاصی از محصول را فراهم می کنند.

 

فروشگاه اینترنتی

 

برای دریافت سفارش از مشتری معمولا سیستمی به نام سبد مجازی خرید وجود دارد که می توان سفارشات را در آن ثبت نمود .

سایت های پیشرفته حتی سبد خرید مشتری خود را تا مراجعه بعدی به سایت محفوظ نگه می دارند.

بنابراین مشتری در طی چند روز می تواند یک سبد خرید را تکمیل نماید و

سپس هزینه ی آن را پرداخت کرده و خدمات و کالای خود را دریافت نماید .

ارائه خدمات در فروشگاه های اینترنتی می تواند به صورت فیزیکی یا غیر حضوری ( مجازی ) باشند .

از خدمات فیزیکی می توان خرید کتاب، مایحتاج زندگی، موبایل و غیره  را برشمرد و

از خدمات مجازی می توان به فروش فیلم، موسیقی و غیره اشاره نمود.

 

تاریخچه فروشگاه اینترنتی

واژه فروشگاه اینترنتی در واقع در سال ۱۹۹۱ شکل گرفته است.

تیم برنرزلی بنیان‌گذار و پایه‌گذار این واژه و تجارت الکترونیک در جهان بوده است و در واقع او پدر تجارت الکترونیک در جهان است.

در سال ۱۹۹۴ که بانکداری آنلاین ایجاد شد، شرکت پیتزا هات اولین نوع از این فروشگاه را در جهان راه‌ اندازی کرد و

بنابراین اولین فروش اینترنتی در دنیای وب شکل گرفت.

این امر باعث شد کلمه‌ ی فروشگاه اینترنتی به معنای واقعی شکل بگیرد.

بنابراین در کل ۲۶ سال است که این نوع فروشگاه در جهان شکل گرفته است و

اتفاقات جالبی نیز در این سال‌ها رخ داده است.

از جمله مهم ترین این اتفاقات میتوان به ابداع ssl اشاره کرد.

در همان سال شرکت نت اسکیپ ارتباط امنیت لایه انتقال (SSL) را ایجاد کرد و

کمپانی آلمانی اینترشاپ (Intershop) نیز، اولین سیستم فروش اینترنتی خود را ایجاد کرد.

در سال‌های ۱۹۹۵ و ۱۹۹۶ بزرگترین فروشگاه‌ های اینترنتی یعنی آمازون و ئی‌بی فعالیت خود را آغاز کردند.

در سال ۱۳۷۳ بود که ایران به شبکه اینترنت پیوست.

نخستین رایانه که در ایران به اینترنت متصل شد مربوط به مرکز تحقیقات فیزیک نظری  ایران بود.

تاریخچه طراحی سایت در ایران هم به اواخر سال‌های ۷۰ تا اوایل ۸۰ برمی‌گردد.

حدود سال‌ های ۸۰ تا ۸۵ بود که اولین فروشگاه اینترنتی در ایران شکل گرفت.

یکی از اولین و بزرگترین فروشگاه‌ های اینترنتی ایران، دیجی کالا است که در سال ۱۳۸۵ فعالیت خود را آغاز کرد و

در حال حاضر یکی از برگترین فروشگاه‌های اینترنتی ایران است.

 

فروشگاه اینترنتی

 

تفاوت فروشگاه اینترنتی و فروشگاه فیزیکی

فروشگاه اینترنتی در فضای سایبری وجود دارد و با طراحی سایت فروشگاهی وجودیت پیدا می کند.

در حالی که فروشگاه های فیزیکی بصورتی پایدار و محکم در جهان فیزیکی قرار دارند.

اما در هر دو آنها به فروش محصولات می پردازند و به عبارت کلی تر، هر دو آنها فروشگاه هستند.

 

مزایای فروشگاه اینترنتی نسبت به فروشگاه فیزیکی

۱_ خرید از فروشگاه های فیزیکی معمولا محدود به زمان مشخصی هستند و در زمان تعطیلات فروشگاه های فیزیکی تعطیل هستند

اما در فروشگاه های اینترنتی افراد میتوانند در طول ۲۴ ساعت از شبانه روز نیاز های خود را برطرف کنند.

۲_ با طراحی فروشگاه اینترنتی ، نیاز به نیروی انسانی برای اداره فروشگاه نیز کاهش می یابد

در نتیجه هزینه های نیروی انسانی نیز به مراتب کمتر می شود.

۳ _ فروشگاه های فیزیکی دارای موجودیت فیزیکی هستند و افراد برای خرید از آنها حتما باید به محل فروشگاه بروند

اما در مقابل فروشگاه های اینترنتی حتما نیاز به ساختمان فیزیکی ندارند و افراد به راحتی می توانند از طریق اینترنت و

بدون نیاز به مراجعه حضوری خرید خود را انجام دهند و محصول خود را درب منزل تحویل بگیرند.

۴_ فروشگاه اینترنتی حاصل طراحی سایت فروشگاه اینترنتی است و از آنجایی که طراحی سایت فروشگاه اینترنتی

نیازمند سرمایه بالایی نیست در نتیجه راه اندازی فروشگاه اینترنتی نسبت به راه اندازی فروشگاه فیزیکی نیازمند هزینه پایین تری است.

 

فروشگاه اینترنتی

 

روش های خرید از فروشگاه اینترنتی

به طور کلی خرید از این نوع فروشگاه به دو روش انجام میگردد :

۱_ پرداخت آنلاین : در این روش شما باید ابتدا فاکتور خریدتون رو پرداخت کنید و سپس کالا به دست شما برسد.

در فروشگاه هایی که کالای دیجیتال میفروشند راه حل دیگری نیست و

حتما باید ابتدا فاکتور خرید را به صورت اینترنتی پرداخت کنید و سپس به کالاتون دسترسی داشته باشید.

۲_ پرداخت در محل ( COD ) : واژه COD مخفف عبارت cash on delivery یعنی پرداخت هنگام تحویل کالا انجام میگیرد.

اغلب کاربران و مشتریان این روش پرداخت را انتخاب میکنند چون احتمال کلاه برداری در این روش بسیار پایین است.

در این روش شما کالای مورد نظرتان را در سایت ثبت سفارش میکنید و سپس با درج آدرس و شماره تلفن،

پس از چند روزی کالا به آدرس مورد نظر پست میشود و شما هزینه فاکتور را به مامور پست پرداخت میکنید.

 

 

 

 

تیم تولید محتوای وردپرس آف

نوشته‌های مرتبط

دیدگاه‌ها

*
*